workshops

Category block

danseducatie op school
/ workshops

Smaakmakers zijn workshops van korte duur die een inkijk geven op hedendaagse dans. Een smaakmaker is een laagdrempelige danssessie waar ervaring niet nodig is. In een smaakmaker wordt er geen danstechniek aangeleerd, maar vertrekt de coach vanuit het kunnen van de deelnemers. Passerelle noemt dit ook ‘blind dates’. De coach kent de deelnemers niet en moet dus inspelen op hun kunnen om hen in beweging te krijgen.
Zo gaf Passerelle reeds enkele smaaksessies voor hogeschoolstudenten tijdens hun creaweek en smaaksessies op school tijdens een sportdag of in de les lichamelijke opvoeding. Ook de Make Your Own sessies op de cultuurdagen voor studenten lerarenopleiding zijn een mooi voorbeeld van een smaakmaker.

Naar aanleiding van de première-reeks van onze double bill Castle in the Air & No Man's land  streek de Sportschool Ter Borcht (optie dans) uit Meulebeke neer in Kortrijk voor een tweedaags dansverblijf. Stanislav Dobak en Jamie Lee spitsten hun workshop toe op de creatie van Castle in the Air omdat de leerlingen ’s avonds de première bijwoonden. Céline Verhaeghe, danseres uit Fairy Queens, nam een workshop rond hedendaagse dans op klassieke muziek voor haar rekening. Bernadette De Deygere verzorgde een sessie klassiek ballet en Jantien Blomme gaf een workshop hip hop.
Twee jaar voorbereiding was er nodig voor de projectdag herinneringseducatie. Een hele dag stond de scholengroep Sint-Rembert in Torhout in het teken van de grote oorlog 14-18. Leerlingen van de eerste graad konden kiezen tussen verschillende workshops zoals: theater, koken, dril, poppies maken uit vilt… Velen kozen ervoor om een sessie te volgen bij Passerelle. Morgane Van Weyenbergh ging samen aan de slag met de enthousiastelingen. Ze brachten als echte militairen een slagveld vol gewonde soldaten in beeld. Zelf gingen ze aan de slag met een tekst. Het gevoel, de woorden en ritmiek werden omgevormd tot bewegingen met een dansfrase als resultaat.
Op vrijdag 26 september was Passerelle te gast in Knokke-Heist op de cultuurdag. Gedurende één dag konden meer dan 360 leerlingen van de derde graad kennis maken met allerlei cultuurdisciplines. De interesse voor hedendaagse dans bleek groot, dus stuurde Passerelle Morgane Van Weyenbergh en Eva Grauwels naar Knokke-Heist. Ze gingen er aan de slag rond de thema's vertrouwen, vasthouden en loslaten. Het werd een inspirerende dansdag! 
Freinetschool De Torteltuin uit Poperinge vroeg Passerelle om een smaaksessie te verzorgen tijdens de sportdag op 15 mei 2014. Passerelle stuurde Sarah Beel naar Poperinge en zij ging aan de slag met de kinderen van het eerste en tweede leerjaar. Na een korte opwarming konden de kinderen kiezen uit een aantal voorwerpen, waar telkens een verhaal en een opdracht aan vastzat. Zo konden ze kiezen uit hoepels, slaaltjes, een roos, een tutu, een hoed... Een speelse introductie tot hedendaagse dans om de eigen creativiteit en bewegingsexpressie van de kinderen te stimuleren. Het plezier van de kinderen spreekt voor zich...  
Op 28 maart organiseerde het KTA van Ieper een dag rond diversiteit. De leerlingen konden intekenen voor verschillende workshops rond dit thema. Passerelle stuurde Sarah Bostoen om een workshop hedendaagse dans te verzorgen en te werken aan een korte performance om de dag af te sluiten. Een mooi voorbeeld van een smaaksessie waarbij vooral gewerkt wordt met de input van de leerlingen zelf.
Op het einde van het schooljaar organiseert de sportdienst van de gemeente Deerlijk altijd een sportdag voor de leerlingen van het lager onderwijs. Leerlingen uit diverse scholen konden intekenen voor dans en konden kennsmaken met hedendaagse dans. Passerelle verzorgde er dit en vorige jaren enkele danssessies met o.a. Pol Coussement, Soetkin Oplinus, Arno Brys en Darline Deprez, die elk op hun manier aan de slag gaan met een groep enthousiaste kinderen.
In het kader van het West-Vlaams onderzoeksproject ’Wij, Varkenland’ sloeg Passerelle de handen in elkaar met Bibliotheek Kortrijk en de kinderen van Freinetschool De Baai om op zoek te gaan naar hun eigenste ’ik’. Dit deden ze op basis van het boek IK WOU van Inge Godin. Na twee krachtige sessies kwamen ze uit de kast met een hoogst eigenzinnige performance.
Het KTA Drie Hofsteden uit Kortrijk vroeg aan Passerelle om met de zevendejaars BSO een dansworkshop op te zetten tijdens de lessen lichamelijke opvoeding. Wat eerst argwanend werd onthaald bleek een schot in de roos. Valentine Galeyn werkte vier maal met hen en overtuigde hen om aan ‘hedendaagse dans’ te doen.
Tijdens de crea-dagen gaan de eerstejaarsstudenten van de lerarenopleiding aan de Hogeschool-Universiteit Brussel drie dagen op afzondering voor een reeks sessies rond dans, theater en muziek. Passerelle werd gevraagd om het dansluik te verzorgen.
Passerelle verzorgde twee Make Your Own sessies op de Cultuurdagen voor leerkrachten in opleiding in 2012 in deSingel. Met deze Cultuurdagen voor studenten lerarenopleiding probeert Canon Cultuurcel hen warm te maken voor cultuur in de klas. Het plenaire gedeelte startte met een performance van Passerelle als ’good practice’. De leerlingen uit het 4de leerjaar basisonderwijs van de Heilige Familie (Berchem) brachten er hun IdentityKid met referenties naar Neil Armstrong, Michael Jackson, Lionel Messi en hun eigenste ik. In de namiddag waren de leerkrachten in spe zelf aan de beurt. In een Make Your Own sessie van twee uren begeleidden Pol Coussement en Sarah Bostoen hen tot een toonmoment over identiteit. Gezien de achtergrond van de deelnemers en het uitgangspunt vertrokken de coaches en de deelnemers uit hun eigen zijn en kunnen. Het toonmoment had meer mee van een performance waar woord,...
De sportschool Ter Borcht in Meulebeke heeft een specialisatie dans en vroeg aan Passerelle om een sessie te verzorgen rond vloerwerk, partnering en lifts. Het was hard zwoegen maar veel fun in twee sessies van 2 uur met Pol Coussement.