WisKunst

Printvriendelijke versie

De leerlingen van het tweede middelbaar uit de Freinetschool De Wingerd in Gent werkten onder begeleiding van Passerelle een dansvoorstelling uit rond het thema wiskunde. Vormen, figuren, cijfers, codes en intervallen werden omgezet naar beeld en beweging.

Mag je dansen tijdens de les wiskunde? Met teltijden, canons en intervallen komen deze vakken zeker in elkaars buurt Maar de leerlingen van De Wingerd ontdekten meer overeenkomsten. Hun projectweek podiumkunsten draaide rond cirkels. Leerlingen van de eerste graad secundair verzonnen zelf bewegingen bij hun lievelingsgetal. Aan objectieve cijfers kleefden plots emotie en verhaal. Zonder dat ze het wisten zaten ze midden in een complexe choreografie die menig toeschouwer verraste.

Passerelle begeleidde de leerlingen naar een toonmoment. Op de dynamoDAG voerden ze Wiskunst op. De leerlingen waren betrokken bij het creatieproces. WisKunst vertelt iets over hen. (Uit Klasse januari 2012)

Annemie van Imschoot (leerkracht De Wingerd): "Wat me vooral opviel, was dat Pol meteen de namen kende van de leerlingen en hen nauw betrok bij het creatieproces. Hij vroeg hen vaak feedback en hield ook echt rekening met hun bedenkingen en commentaar."

neen