Expressiestage Dworp

Printvriendelijke versie

Tijdens de crea-dagen gaan de eerstejaarsstudenten van de lerarenopleiding aan de Hogeschool-Universiteit Brussel drie dagen op afzondering voor een reeks sessies rond dans, theater en muziek. Passerelle werd gevraagd om het dansluik te verzorgen.

Liesbeth Jans (lector taalvaardigheid HUB Eshal-Brussel): " De studenten volgen de lerarenopleiding Bachelor Secundair Onderwijs. Ze zullen lesgeven aan de 1ste 2 graden van het secundair onderwijs. Van het secundair onderwijs wordt vaak gezegd dat creatief denken er te weinig aan bod komt. Creativiteit is ook iets waarvan leraren secundair onderwijs vaak zonder enige schroom beweren dat ze het niet hebben. De bedoeling van deze expressiestage is niet dat de toekomstige leraren kunstvormen aangeboden krjgen die ze zelf in hun eigen lessen zouden kunnen gebruiken, maar dat ze verder kijken, dat ze misschien bronnen in zichzelf aanboren, en dat ze van het idee verlost geraken dat creativiteit in het secundair onderwijs niet nodig is. Dit gezegd zijnde, als de wiskundestudenten na de expressiestage ervan overtuigd zijn dat dans in hun lessen voortaan onontbeerlijk is, dan zou dat natuurlijk heerlijk zijn. Maar maak je geen zorgen als dat niet het geval is. Als studenten na de expressiestage meer op zoek gaan naar manieren om hun eigen creativiteit aan te wakkeren en verder te ontwikkelen, dan is ons doel (meer dan) bereikt. Hopelijk blijven ze achter met de overtuiging dat creativiteit iets is waaraan ze moeten werken, met een voornemen om vaker naar dans- en muziek-, dramavoorstellingen en/ of tentoonstellingen te gaan, of schrijven ze zich onmiddellijk in aan de plaatselijke academie. Het doel van onze expressiestage is om de horizon van onze studenten te verbreden, hen te laten inzien dat dans meer is dan zumba, bij wijze van spreken (lacht). En daar is Passerelle in geslaagd. Een aantal studenten waren in die mate enthousiast dat ze de intentie hadden om in hun vrije tijd een cursus hedendaagse dans te volgen."