nieuwsbrief april 2014

Printvriendelijke versie

1. Dans.atelier Fairy Queens met Celine Verhaeghe
2. Eieren rapen of vreemde beelden op BUDA
3. OKAN kan het
4. Schoolvoorbeeld als kick-off op Cultuurdag voor Leerkrachten in Opleiding
5. Smaaksessie rond diversiteit in Ieper

____________________________________________________________________

1. Toonmoment dans.atelier Fairy Queens met Céline Verhaeghe

        
 
Céline Verhaeghe was één van de dansers in het artistieke traject Fairy Queens met choreograaf Peter Savel. In ons dans.atelier kreeg zij de kans om zelf choreografisch aan te slag te gaan met het concept en bewegingsmateriaal. Samen met een groep dansers van Polydans maakte zij haar eigen interpretatie van Fairy Queens. Uiteraard werd Peter Savel bij dit atelier betrokken en woonde hij tijdens het proces een repetitie bij. Peter zag dat het goed was en was bij momenten ontroerd van de bewerking van Céline en haar Fairy Queens.
 
Komen zien naar dit eenmalig toonmoment is dus de boodschap! Het resultaat van dit atelier wordt gepresenteerd op zondag 13 april om 17u in Budascoop Kortrijk.
Inkom: € 2 - reservatie: 056 25 50 77 of  info@passerellevzw.be

 
2. Eieren rapen of vreemde beelden op BUDA

Darline Deprez gaat deze paasvakantie samen met kinderen van 10 tot 12 jaar het BUDA-eiland veranderen in een PAAS-eiland. Wordt het eieren rapen of zullen we plots massieve koppen spotten op het eiland ? Alles is mogelijk maar hun artistiek ei wordt gelegd tijdens de eerste week van de paasvakantie en wordt afgesloten met een toonmoment in de Tacktoren of ergens of het PAAS-eiland.
Up-to-date info volgt op onze facebookpagina en website.
 

3. OKAN kan het

     
 
OKAN staat voor OnthaalKlas voor Anderstalige Nieuwkomers. Kort uitgelegd gaat het hier om jongeren van 12 tot 18 jaar die geen Nederlands praten en in de regio van Kortrijk komen wonen. Stad Kortrijk en de Kortrijkse schouwburg vroegen Passerelle om deze jongeren in 15 sessies te laten proeven van hedendaagse dans en performance. Het werd een clash van taal en cultuur met zowel een kleine als een grote C.

Woensdag 2 april toonden de OKAN-ners hun project GRENZELOOS aan een volle zaal in de BUDASCOOP en hun toonmoment werd bijzonder goed onthaald. Op onze website en facebook vind je een mooi beeldverslag en impressie van het project.

 
4. Schoolvoorbeeld als kick-off op Cultuurdag voor Leerkrachten in Opleiding

      
       
 
Canon Cultuurcel (Ministerie van Onderwijs) organiseerde een Cultuurdag voor Leerkrachten in Opleiding in deSingel. Passerelle kreeg de eer en het genoegen om de Cultuurdag op gang te trekken met een ‘good practise’.



In het Sint-Lievenscollege van Antwerpen loopt een project rond Guernica. Guernica is een schilderij dat Picasso maakte n.a.v. het bombarderen van het Spaanse stadje Guernica. Samen met de leerlingen 4C maakte Pol Coussement een performance rond dit thema.
 
Voor een volle Blauwe zaal in deSingel gaven de kids het beste van zichzelf. Wie benieuwd is wat Passerelle in 3 namiddagen kon neerzetten met deze kids krijgt via onze website een impressie. Een trotse meester Peter zette zelfs dolenthousiast een filmpje van de performance van zijn leerlingen op YouTube.


5. Smaaksessie rond diversiteit in Ieper

     

      
Op 28 maart organiseerde het KTA van Ieper een dag rond diversiteit. De leerlingen konden intekenen voor verschillende workshops rond dit thema. Passerelle stuurde Sarah Bostoen om een workshop hedendaagse dans te verzorgen en te werken aan een korte performance om de dag af te sluiten. Een mooi voorbeeld van een smaaksessie waarbij vooral gewerkt wordt met de input van de leerlingen zelf.


Met dank aan Luc Depreitere voor de foto's.

neen