toonmomenten

Category block

publiek
/ toonmomenten

Sessies en projecten worden vaak afgesloten met een informeel toonmoment, omdat het presenteren aan een publiek een belangrijk onderdeel van kunsteducatie is. De ervaring leert dat een toonmoment het beste uit de jonge performers naar boven haalt en dat vrienden, leeftijdsgenoten en familieleden dit moment graag bijwonen.

Alexander Vantournhout  werkt momenteel aan de creatie van een nieuwe voorstelling, Through the Grapevine.Onder de vleugels van dit project dook artistiek medewerker Emmi Väisänen met 12 meisjes tussen 12 en 16 jaar oud de studio in om hun eigen versie te maken van Through the Grapevine.

We Can Be Heroes @ Sinksen

De Sinksenfeesten zijn in Kortrijk wat de Gentse Feesten voor Gent zijn. Op de Sinkenfeesten gaat Passerelle in zee met het Franse Groupenfonction voor een performance om U tegen te zeggen. We can be heroes is niet bedoeld als imitatie of parodie, maar vraagt elke vertolker om zijn eigen rol te spelen in de groep; tegelijkertijd 'samen' en 'solo'.  Hun energie werkt aanstekelijk en het publiek wordt geraakt door dit stukje collectieve cultuur.

AQUOI - Rootsproject met Okanjongeren

Na 3 maanden intensief en vooral creatief werken onder leiding van Pol Coussement zijn 24 jongeren uit de OKAN-klassen van VTI en Middenschool Driehofsteden klaar om te tonen waar ze de afgelopen tijd aan hebben gewerkt. Met behulp van muziek, woord, dans en film versmelten ze hun herinneringen, familieverhalen en nieuwe indrukken tot een sprankelende en ontroerende voorstelling. Het project werd opgestart eind januari 2015 en wekelijks kwam deze diverse groep uit twee verschillende scholen samen. Heel wat barrières dienden te worden genomen, maar geleidelijk aan vormde zich een groep en werkten we naar een straf toonmoment toe.
Vier studio’s in de Tacktoren en één podium in de BUDASCOOP werden eind augustus ingenomen door 60 enthousiaste kinderen en jongeren. De jongste dansertjes waren 7 jaar oud, de oudste dansers telden 17 lentes. Zij werden bijgestaan door straffe artistieke coaches als Lot Jansen, Anne-Lore Baekeland, Bernadette De Deygere, Darline Deprez en Dafne Maes. Uniek aan deze aanpak is dat Passerelle inzet op creativiteit en vertrekt vanuit de dansers zelf. Deze workshops zijn dus geen technische danslessen, maar een prikkeling van hun inventiviteit. Op vrijdag 22 augustus presenteerden de verschillende groepjes om 16:00 een toonmoment van hun hard geleverd labeur op het podium van de BUDASCOOP.
Op donderdag 22 januari stellen we met trots de herneming van Grenzeloos voor. In 2014 sloegen de Stad Kortrijk en Passerelle de handen in elkaar voor een podiumproject met de leerlingen uit de OnthaalKlas voor Anderstalige Nieuwkomers. Een bijzonder project dat een brug sloeg tussen onderwijs, cultuur, jeugd en integratie. Dit blijkt uit de mooie audio-reportage die radio2-journalist Michael Janart monteerde. Met Grenzeloos willen we tonen waar Passerelle echt voor staat. Jongeren laagdrempelig laten proeven van hedendaagse dans.
Op vraag van Schouwburg Kortrijk en Danse à Lille werd Passerelle ingeschakeld om met twee basisscholen aan de slag te gaan in een danseducatief uitwisselingsproject. Pol Coussement werkte zowel met de leerlingen uit de Damiaanschool (Kortrijk) als met die uit Ecole Jean Michelet (Roubaix) rond het werk van choreograaf Gilles Verrièpe en zijn interpretatie van het dierencarnaval van Camille Saint-Saens. Het toonmoment van de BeestigGoed van de Damiaanschool ging door op 17 mei 2013 in Arenatheater Kortrijk Het toonmoment van Ecole Jean Michelet ging door op 24 mei 2013 in Danse à Lille, Roubaix