Elie Tass

Elie Tass werd geboren in 1981 in België. In zijn jeugd beoefende hij verschillende sporten, gaande van voetbal over vechtsporten tot krachttraining. Pas later begon hij te dansen, eerst ballet en later breakdance.Na 2 jaar lichamelijke opvoeding te hebben gestudeerd aan de universiteit van Gent vat Elie Tass een 3-jarige dansopleiding aan het HID (Hoger Instituut voor Dans) in Lier aan, onder leiding van Marie De Corte. Daar neemt hij in zijn laatste jaar deel aan de creatie en voorstellingen van Tannhäuser (een opera van Richard Wagner) voor Troubleyn / Jan Fabre. In 2006 ontmoet hij Alain Platel bij les ballets C de la B, een ontmoeting die het begin van een lange samenwerkingsperiode inluidt (2006 – 2019), voornamelijk in de creaties van vsprs, pitie!, Out of context – for Pina, tauberbach en nicht schlafen.

In 2011 nodigde Ross McCormack, een les ballets C de la B-collega, hem uit om voor het hedendaagse dansgezelschap Dancenorth in Queensland (Australië) samen te collaboreren aan de creatie van [SIC].
Voor Sidi Larbi Cherkaoui werkte hij in 2012 als danser voor de creatie van Puz/zle.
In 2013 neemt hij tijdelijk de rol van Nicolas Vladyslav over in Dans Dans, een productie van les ballets C de la B en het Kip en werkt hij samen met Alain Platel aan de eindejaarsvoorstelling van de studenten drama aan het KASK in Gent. In datzelfde jaar werkt hij samen met enkele collega-dansers aan een 3 weken durende brain- en body storm in een studio in Seoul. Dit resulteert in de voorstelling n(own)ow, opgevoerd in het LG Arts Center.
Voor en met danseres Nicola Leahey creëert hij de korte solo SHINE (VS SHEILA) in opdracht van het laundryfestival in Parijs. Daarnaast maakt hij voor de New Zealand School of Dance in Wellington IVORY, als afstudeerproject van de laatstejaars.
In 2019 maakt hij met de laatstejaarsstudenten van de Paolo Grassi school in Milaan entrata di emergenza, dat vervolgens wordt uitgenodigd op het Festival Morsi en dan later ook door Fondazione Prada in Milaan, ditmaal herwerkt voor de veel grotere Deposito ruimte.

In zijn werk vertrekt Elie vooral vanuit de idee van een hevig onderzoekend lichaam … dansend maar ook wandelend, zittend, ademend, manipulerend, zwetend en observerend. En vanuit goesting.

ARE YOU IN?

Volg Passerelle
op de voet en mis
geen enkele activiteit
of voorstelling meer!

Abonneer je meteen: